Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10644/10806
Tipo de Material (Spa): Documento de Trabajo
Título : Design-Based Research in Higher Education in Ecuador (La investigación basada en el diseño en la universidad ecuatoriana)
Autor : Balladares Burgos, Jorge Antonio
Descriptores / Subjects : ENSEÑANZA SUPERIOR
UNIVERSIDADES
INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA
DESARROLLO PROFESIONAL
DOCENCIA UNIVERSITARIA
Identificador de lugar: ECUADOR
Fecha de Publicación : 2025
Ciudad: Editorial : Quito, EC: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador
Paginación: pp. 1-22
Cita Sugerida : Balladares Burgos, Jorge Antonio. "Design-Based Research in Higher Education in Ecuador (La investigación basada en el diseño en la universidad ecuatoriana)". Paper Universitario. (2025): 1-22.
Colección / Serie : Paper Universitario;
Resumen / Abstract: Higher education in Ecuador is facing new challenges related to improving the quality of teaching and innovation in students´ learning. One of the challenges involves integrating research with teaching activities, academic management, and community engagement. The Design-Based Research (DBR) approach becomes key and strategic for effective education. It allows teaching staff to join an interdisciplinary team and influence their immediate context to improve their teaching practice, ensure the quality of the curriculum design, and develop contextualized theories about the educational process. The review will focus on academic manuscripts of Design-Based Research generated by Ecuadorian researchers. These will be sourced from repositories of Ecuadorian universities within the last six years. In this way, it is proposed that Design-Based Research provides the fundamental epistemological and methodological horizons for faculties to integrate research with curriculum design and teaching practice. Thus, educational research will be more concrete and applicable in the immediate teaching contexts for their improvement and innovation, and in turn, the practice itself will reformulate the theory that underpins educational action.
URI : http://hdl.handle.net/10644/10806
Aparece en las colecciones: Serie Paper Universitario

Archivos en este ítem:
Archivo Descripción Tamaño Formato  
CON-PAP-Balladares J-Desing-based.pdf413,82 kBAdobe PDFThumbnail
Visualizar/Abrir


Este ítem está sujeto a una licencia Licencia Creative Commons Creative Commons


La Universidad Andina Simón Bolivar es un centro académico de postgrados, abierto a la cooperación internacional. Creada por el Parlamento Andino, forma parte del Sistema Andino de Integración. Eje fundamental de su trabajo es la reflexión sobre América Andina, su cultura, su desarrollo científico y tecnológico, su proceso de integración. Uno de sus objetivos básicos es estudiar el papel de la Comunidad Andina en América Latina y el mundo.