Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10644/870
Tipo de Material (Spa): Tesis Maestría
Título : Educación por competencias: el concepto de competencia para la educación
Autor : Cifuentes Arias, Mario
Director de Tesis: Carriazo, Mercedes, dir.
Descriptores / Subjects : EDUCACIÓN POR COMPETENCIAS
ENFOQUES EDUCATIVOS
CURRÍCULO
PEDAGOGÍA
Fecha de Publicación : 2008
Ciudad: Editorial : Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador
Cita Sugerida : Cifuentes Arias, Mario. Educación por competencias: el concepto de competencia para la educación. Quito, 2008, 97 p. Tesis (Maestría en Gerencia Educativa). Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. Área de Educación.
Código: T-0595
Resumen / Abstract: En el proceso de búsqueda de un nuevo paradigma educativo que haga posible el desarrollo de las capacidades para el ejercicio de la ciudadanía y el ejercicio de la competitividad, se ha elaborado el presente trabajo como aporte a la comprensión de uno de los enfoques educativos más nombrados en la actualidad: la educación por competencias. Para ello, se parte de un debate sobre los desencuentros existentes entre el desarrollo humano, la educación y la producción. También se debate sobre las demandas del desarrollo humano y de la producción hacia la educación y la necesidad de adoptar un nuevo enfoque educativo que responda a dichas demandas. El concepto de competencia está soportado por su caracterización y su clasificación. La caracterización lo relaciona con los ámbitos ideológico, político y económico de la estructura social y sus elementos claves de desarrollo humano, educación y producción, respectivamente; también lo relaciona con capacidades fines que son el ejercicio de la ciudadanía y el ejercicio de la competitividad. Además, la caracterización del concepto está dada también por sus elementos cognitivo, praxiológico, actitudinal, integración y generalización. La clasificación en relacionales, cognitivas y técnico-profesionales, está relacionada por las principales actuaciones de los seres humanos: convivir, aprender y trabajar. Finalmente, se elabora un conjunto de implicaciones curriculares y pedagógicas, respecto de las estructuras organizativas para el trabajo educativo (currículo) y respecto de las prácticas educativas relacionadas con la preparación, la ejecución y la evaluación de los aprendizajes.
URI : http://hdl.handle.net/10644/870
Aparece en las colecciones: Maestría en Gerencia Educativa

Archivos en este ítem:
Archivo Descripción Tamaño Formato  
T595-MGE-Cifuentes-Educación por competencias.pdf232,05 kBAdobe PDFThumbnail
Visualizar/Abrir


Este ítem está sujeto a una licencia Licencia Creative Commons Creative Commons

Creative Commons License Deed

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Ecuador

ec

You are free:

Under the following conditions:

  • Attribution You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).

    What does "Attribute this work" mean?
    The page you came from contained embedded licensing metadata, including how the creator wishes to be attributed for re-use. You can use the HTML here to cite the work. Doing so will also include metadata on your page so that others can find the original work as well.
  • Noncommercial You may not use this work for commercial purposes.

  • No Derivative Works You may not alter, transform, or build upon this work.

With the understanding that:

  • Waiver — Any of the above conditions can be waived if you get permission from the copyright holder.
  • Public Domain — Where the work or any of its elements is in the public domain under applicable law, that status is in no way affected by the license.
  • Other Rights — In no way are any of the following rights affected by the license:
    • Your fair dealing or fair use rights, or other applicable copyright exceptions and limitations;
    • The author's moral rights;
    • Rights other persons may have either in the work itself or in how the work is used, such as publicity or privacy rights.
  • Notice — For any reuse or distribution, you must make clear to others the license terms of this work. The best way to do this is with a link to this web page.
What does "conditions can be waived" mean?

CC licenses anticipate that a licensor may want to waive compliance with a specific condition, such as attribution.

Learn more.

What does "Public Domain" mean?

A work is in the public domain when it is free for use by anyone for any purpose without restriction under copyright.

Learn more.

What does "Fair use" mean?

All jurisdictions allow some limited uses of copyrighted material without permission. CC licenses do not affect the rights of users under those copyright limitations and exceptions, such as fair use and fair dealing where applicable.

Learn more.

What are "Moral Rights"?

In addition to the right of licensors to request removal of their name from the work when used in a derivative or collective they don't like, copyright laws in most jurisdictions around the world (with the notable exception of the US except in very limited circumstances) grant creators "moral rights" which may provide some redress if a derivative work represents a "derogatory treatment" of the licensor's work.

Learn more.

What are "Publicity Rights"?

Publicity rights allow individuals to control how their voice, image or likeness is used for commercial purposes in public. If a CC-licensed work includes the voice or image of anyone other than the licensor, a user of the work may need to get permission from those individuals before using the work for commercial purposes.

Learn more.

Disclaimer
Disclaimer

The Commons Deed is not a license. It is simply a handy reference for understanding the Legal Code (the full license) — it is a human-readable expression of some of its key terms. Think of it as the user-friendly interface to the Legal Code beneath. This Deed itself has no legal value, and its contents do not appear in the actual license.

Creative Commons is not a law firm and does not provide legal services. Distributing of, displaying of, or linking to this Commons Deed does not create an attorney-client relationship.

This is a human-readable summary of the Legal Code (the full license).

-->

La Universidad Andina Simón Bolivar es un centro académico de postgrados, abierto a la cooperación internacional. Creada por el Parlamento Andino, forma parte del Sistema Andino de Integración. Eje fundamental de su trabajo es la reflexión sobre América Andina, su cultura, su desarrollo científico y tecnológico, su proceso de integración. Uno de sus objetivos básicos es estudiar el papel de la Comunidad Andina en América Latina y el mundo.